Home » Jonathan menang besar PRU15
Berita Tempatan

Jonathan menang besar PRU15

Jonathan dan penyokongnya meraikan malam tadi selepas memenangi kerusi Parlimen Ranau 

RANAU: Bekas ahli parlimen Ranau, Datuk Jonathan Yasin mengekalkan pegangan kerusi Parlimen Ranau selepas menang besar pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dengan 22,606 undi, menewaskan empat calon lain.

Dengan majoriti 11,092, Jonathan yang berada di bawah Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menewaskan empat calon lain iaitu Taufik Hj Dahlan dari Pakatan Harapan (PH) dengan 11,514 undi, Datuk Dr Ewon Ebin dari Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) yang mendapat 4,254 undi, Markos Situn dari Warisan (2,657 undi) dan Azizul Julirin dari Pejuang (1,267 undi).

Bercakap kepada media selepas keputusan akhir dibacakan, Jonathan berkata, “Pada asasnya saya gembira kerana pilihan raya di Ranau berjalan lancar dan tiada kejadian tidak diingini berlaku.

“Dengan keputusan ini kita melihat bahawa penduduk Ranau telah bersuara dengan sokongan yang begitu nyata dengan majoriti yang besar.

“Ini menunjukkan bahawa penduduk Ranau berpuas hati dengan apa sahaja yang telah kita lakukan di daerah Ranau,” katanya.

Beliau mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada warga Ranau khususnya yang telah menyertai pilihanraya kali ini khususnya kepada pengundi dan penyokong GRS.

“Ucapan terima kasih khas kepada seluruh jentera pilihanraya GRS, komponen parti dan mereka yang bertungkus lumus memastikan kemenangan kita kali ini. Saya sangat menghargai semua usaha mereka.

“Saya berazam untuk berusaha lebih gigih dalam memberikan perkhidmatan terbaik di daerah Ranau.

“Saya mengambil keputusan atas sokongan penduduk ini dan akan berusaha lebih gigih untuk membawa lebih banyak pembangunan di daerah Ranau,” katanya.

Jonathan menambah beliau juga akan melihat pelbagai aspek bagaimana beliau boleh memajukan lagi daerah Ranau dan penduduknya dalam pelbagai bentuk dan sektor.

“Banyak lagi peluang yang boleh diwujudkan di daerah Ranau selain daripada sektor pelancongan.

“Salah satunya adalah dalam bidang perindustrian, namun mengambil kira Ranau sebagai kawasan pelancongan, kami akan memastikan sebarang usaha lain yang dijalankan tidak menjejaskan keindahan alam khususnya flora dan fauna.

“Apa yang penting ialah menjaga sektor pelancongan dan perlu ada keseimbangan antara satu dengan yang lain,” katanya.

Jonathan berkata beliau juga akan memberi perhatian kepada petani dan sektor pertanian dengan memberi tumpuan kepada tanaman berpotensi seperti sacha inchi dan durian.

wartaoriental

About the author

Wa

Add Comment

Click here to post a comment