Home » Tongod dijangka jadi pengeluar daging khinzir terpenting di Asia Pasifik
Berita Tempatan

Tongod dijangka jadi pengeluar daging khinzir terpenting di Asia Pasifik

Industri penternakan itu kemudianya akan dibina dengan kilang pemprosesan dan pembungkusan daging khinzir bermutu tinggi untuk pasaran dalam dan luar negara. (Gambar fail)

TONGOD: Daerah Tongod dijangka bakal menjadi pengeluar utama produk daging khinzir yang terpenting di rantau Asia Pasifik sebaik sahaja projek ternakan khinzir seluas 500 ekar bernilai lebih RM200 juta dibina di Kampung Entilibon di sini bermula pertengahan tahun hadapan.


Ahli Dewan Undangan Negeri Kuamut,  Datuk Masiung Banah, dalam kenyataan media berkata, sebuah syarikat tempatan telahpun bersetuju menjalinkan perjanjian usahasama dengan kerajaan negeri  berhubung pelaburan projek bernilai lebih RM200 juta itu.


“Operasi projek veteriner itu menggunakan sepenuhnya teknologi moden daripada negara Denmark, ” katanya merasmikan majlis dialog bersama penduduk terlibat di Dewan Terbuka Entilibon kelmarin.


Katanya, industri penternakan itu kemudianya akan dibina dengan kilang pemprosesan dan pembungkusan daging khinzir bermutu tinggi untuk pasaran dalam dan luar negara.

EDITOR