Home » SOGCE 2023 disertai 71 syarikat pempamer
Berita Tempatan Politik

SOGCE 2023 disertai 71 syarikat pempamer

Nizam mencuba simulator perlumbaan di reruai pameran Petronas ketika melawat ruang pameran SOGCE 2023, sambil diperhatikan oleh Dolly dan tetamu kenamaan lain.

Kota Kinabalu: Edisi ke-10 Persidangan dan Pameran Minyak dan Gas Sabah (SOGCE) 2023 yang berlangsung selama dua hari di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini Khamis, disertai 71 syarikat pameran yang menduduki kira-kira 100 reruai pameran.

Persidangan itu menampilkan pembentangan kertas kerja dan sidang pleno yang sangat berkesan oleh pakar dalam industri minyak, gas dan tenaga, mewakili organisasi tempatan dan antarabangsa, manakala pameran yang dijalankan serentak mempamerkan peralatan, teknologi dan penyelesaian terkini untuk menunjukkan kelebihan dan kecekapan daya saing yang merangkumi syarikat penyedia perkhidmatan dan syarikat minyak dan tenaga serantau dan antarabangsa.


SOGCE tahun ini, bertemakan “Keselamatan Tenaga & Kelestarian Industri Minyak, Gas & Tenaga di Sabah”, dirasmikan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, yang diwakili oleh Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Nizam Abu Bakar Titingan.


Pengerusi Penganjur, Dolly Jimayol, berkata SOGCE, yang diwujudkan untuk membantu dan melengkapkan Kerajaan Negeri dalam mempromosikan industri minyak, gas dan tenaga di Sabah, menyaksikan peningkatan minat oleh syarikat tempatan Sabah, serta oleh syarikat dari Wilayah Persekutuan Labuan.


“Tahun ini kami mempunyai syarikat antarabangsa dari China, United Kingdom (UK) dan Singapura serta selebihnya dari Semenanjung Malaysia dan Sarawak,” katanya dalam ucapan alu-aluannya pada perasmian acara itu.


SOGCE ialah satu-satunya persidangan dan pameran minyak, gas dan tenaga yang bertujuan menyediakan platform industri untuk syarikat minyak, gas dan tenaga bertemu dan membincangkan isu industri penting untuk membantu mengembangkan dan meneroka peluang dalam industri minyak, gas dan tenaga Sabah.


Diwujudkan untuk membantu dan melengkapkan Kerajaan Negeri dalam mempromosikan Industri Minyak, Gas & Tenaga di Sabah, SOGCE juga memacu kerjasama, dan perkongsian untuk faedah bersama serta menyediakan peluang luas kepada kontraktor tempatan untuk terlibat dalam industri minyak, gas dan tenaga.

“SOGCE juga bertujuan untuk menarik eksekutif minyak, gas dan tenaga antarabangsa dan domestik daripada pelbagai syarikat minyak, gas dan tenaga,” kata Dolly.


Dua Memorandum Persefahaman (MoU) dan Kenyataan Hasrat turut dimeterai selepas majlis perasmian.

— EDITOR

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment