Home » Masyarakat perlu mempunyai kemahiran berfikiran tinggi – Jahid
Berita Tempatan Politik

Masyarakat perlu mempunyai kemahiran berfikiran tinggi – Jahid

ALBUM: Jahid dan Gesiri merakamkan gambar kenangan bersama pihak penganjur, para peserta dan pemimpin masyarakat yang hadir.

TAMPARULI: Sukan karate mampu menyemai budaya masyarakat Jepun seperti kemahiran berfikir aras tinggi.

Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Jahid Jahim berkata, pada tahun 1982, Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu telah melancarkan ‘Dasar Pandang ke Timur’ yang bermaksud kerajaan Malaysia dan swasta menjadikan Jepun dan Korea Selatan sebagai contoh etika bekerja. 

“Begitu juga dengan sukan karate, kita dapat menyemai budaya masyakat Jepun dari segi pendidikan, disiplin, ketepatan masa dan semangat juang yang tinggi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Kejohanan Sabah Shitoryu Karate-Do Interdojo Kali ke-8, di sini semalam.

Beliau berkata, dalam membangunkan sesebuah persatuan, misi dan visi kepimpinan yang diterjemahkan dalam pelan strategik amat penting bagi menentukan hala tuju ke hadapan sesebuah persatuan. 

Jahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tamparuli, mengakui tertarik dengan lima Pelan Strategik ShitoRyu Sabah yang disampaikan oleh Presidennya, Gesiri Gambung.

“Saya sangat menyanjung tinggi misi persatuan untuk mempunyai bangunan pusat latihan sendiri ataupun Sabah ShitoRyu Training Centre pada tahun 2036 nanti.

“Semoga impian ini dipermudahkan dan insyaallah dengan usaha terbaik daripada anda semua, pastinya akan menjadi kenyataan pada tahun 2036 nanti,” katanya.

Menurutnya, karate merupakan antara sukan yang memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang kuat. 

Pada majlis tersebut, Jahid turut meluluskan permohonan sumbangan pembelian Tatami dan peralatan kejohanan sejumlah RM18,000 kepada Sabah Shitoryu Karate-Do Association.

— Yap Siong Han