Home » Andrew Tate ditahan di Romania atas kes rogol dan pemerdagangan manusia
Berita Am Berita Luar Negara

Andrew Tate ditahan di Romania atas kes rogol dan pemerdagangan manusia

Pengaruh dalam talian yang kontroversial, Andrew Tate telah ditahan di Romania sebagai sebahagian daripada penyiasatan pemerdagangan manusia dan rogol.

Tate – yang ditahan bersama abangnya Tristan – telah menyerbu rumahnya di ibu negara, Bucharest.

Jurucakap polis mengesahkan penahanan itu kepada BBC.

Bekas pemain kickboxer itu menjadi terkenal pada 2016 apabila dia disingkirkan daripada rancangan TV British Big Brother kerana video yang menunjukkan dia menyerang seorang wanita.

Dia terus menjadi terkenal dalam talian, dengan Twitter melarangnya kerana mengatakan wanita harus “memikul tanggungjawab” kerana diserang secara seksual. Dia telah dikembalikan semula.

Walaupun larangan media sosial dia mendapat populariti, terutamanya di kalangan lelaki muda, dengan mempromosikan gaya hidup ultra-maskulin dan ultra-mewah.

Dia kerap muncul dalam video dengan kumpulan kereta sport mahal, di atas jet peribadi, dan menikmati percutian yang mahal.

Bercakap kepada BBC, jurucakap Direktorat Penyiasatan Jenayah Terancang dan Keganasan (DIICOT) berkata pendakwa telah memohon untuk menahan pengaruh itu di “pusat tahanan” selama 30 hari tambahan.

Seorang hakim akan memutuskan permohonan itu pada hari Jumaat, tambah jurucakap itu. Adik beradik itu telah disiasat sejak April bersama dua warga Romania.

Semasa perbicaraan penahanan, dua beradik itu mengekalkan hak mereka untuk berdiam diri, kata peguam mereka kepada BBC.

Andrew Tate dan Tristan Tate diiringi oleh pegawai polis di luar ibu pejabat Direktorat Penyiasatan Jenayah Terancang dan Keganasan di Bucharest (DIICOT) selepas ditahan selama 24 jam, di Bucharest, Romania, 29 Disember 2022. Inquam Photos/Octav Ganea melalui REUTERS

“Keempat-empat suspek… nampaknya telah mewujudkan kumpulan jenayah terancang dengan tujuan merekrut, menempatkan dan mengeksploitasi wanita dengan memaksa mereka mencipta kandungan lucah yang bertujuan untuk dilihat di laman web khusus dengan kos,” kata DIICOT dalam satu kenyataan.

Video di media sosial menunjukkan Tate dan abangnya dibawa pergi dari sebuah vila mewah.

Jurucakap Tate memberitahu Daily Mirror bahawa dia tidak dapat memberikan butiran berkaitan penahanan itu. “Bagaimanapun, Andrew dan Tristan Tate sangat menghormati pihak berkuasa Romania dan akan sentiasa membantu dan membantu dalam apa jua cara yang mereka boleh,” tambahnya.

Kemudian, satu tweet telah dihantar dari akaun Twitter Andrew Tate yang merujuk kepada filem The Matrix 1999, sebuah filem yang kerap dia rujuk dalam siarannya.

“The Matrix menghantar ejen mereka,” kata jawatan itu. Akaun itu juga mengetweet semula meme Matrix yang disiarkan oleh pemilik Twitter Elon Musk.

Pada malam Khamis, Direktorat Penyiasatan Jenayah Terancang dan Keganasan Romania mengeluarkan kenyataan, tetapi tidak menamakan saudara Tate, menyatakan bahawa dua warga Britain dan dua warga Romania disyaki menjadi sebahagian daripada kumpulan pemerdagangan manusia.

Kenyataan itu berkata pegawai telah mengenal pasti enam orang yang “dieksploitasi secara seksual” oleh apa yang dipanggil “kumpulan jenayah terancang”.

Polis mendakwa mangsa “direkrut” oleh warga Britain, yang menurut mereka telah menyalahgambarkan niat mereka untuk menjalin hubungan dengan mangsa – yang dipanggil “kaedah loverboy”.

Mereka kemudiannya terpaksa membuat persembahan dalam kandungan lucah di bawah ancaman keganasan, kata kenyataan itu.

Polis juga mengeluarkan video serbuan itu, menunjukkan senjata api, pisau, dan wang dipamerkan dalam satu bilik.

Tate berpindah ke Romania lima tahun lalu. Khabar angin bertiup dalam talian bahawa polis telah dimaklumkan tentang kehadiran Tate di negara itu apabila dia menyiarkan video yang membidik aktivis alam sekitar Greta Thunberg.

Dalam rakaman yang disiarkannya, dia telah diserahkan kotak piza dari restoran tempatan, yang dicadangkan oleh beberapa pengguna telah mendedahkan lokasinya secara tidak sengaja.

Walau bagaimanapun, kotak pizza tidak dianggap relevan.

Perbalahan dengan aktivis itu bermula awal minggu ini apabila Tate, 36, menandai lelaki berusia 19 tahun itu dalam satu kiriman yang bercakap tentang “pelepasan besar” yang dihasilkan oleh kumpulan keretanya.

Selepas penahanan itu, dia menulis tweet “inilah yang berlaku apabila anda tidak mengitar semula kotak piza anda,” merujuk kepada khabar angin dalam talian.

Sebelum terkenal di seluruh dunia, Tate – warganegara Britain yang dilahirkan di AS – bertarung secara profesional sebagai petinju dan memenangi gelaran dunia.

Pada 2016, dia memasuki rumah Big Brother tetapi tidak lama kemudian dialih keluar selepas video menunjukkan dia memukul seorang wanita dengan tali pinggang.

Pada masa pengusirannya, Tate berkata video itu telah disunting, memanggilnya “satu pembohongan yang cuba membuat saya kelihatan buruk”.

Encik Tate telah diharamkan daripada platform media sosial seperti YouTube, Facebook dan Instagram, dengan TikTok turut mengeluarkannya, dengan mengatakan “misogini ialah ideologi kebencian yang tidak boleh diterima”.

Dia telah diharamkan daripada Twitter tetapi baru-baru ini dibenarkan kembali ke platform berikutan pengambilalihan Elon Musk.

-bbc

About the author

Editor SBN

Add Comment

Click here to post a comment