Home » PM kesal keputusan Dr M berkait Batu Puteh
Berita Dalam Negara Politik

PM kesal keputusan Dr M berkait Batu Puteh

Sewaktu menghadiri Majlis Ramah Mesra bersama rakyat Malaysia di Singapura semalam,kegagalan perdana menteri terdahulu Tun Mahathir ketika itu untuk tidak membuat rayuan, apabila Malaysia kalah dalam kes di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim menyatakan kekesalan di sebalik keputusan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menarik balik semakan keputusan berhubung Batu Puteh.

Ketika pertemuan dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Leong, Anwar menyatakan pendirian Malaysia berhubung isu itu dan menganggap tidak wajar buat mana-mana perdana menteri untuk mengabaikan soal kedaulatan negara.

Mahkamah Keadilan Antarabangsa pada 2018 memutuskan Batu Puteh adalah milik Singapura. (Gambar AFP)


“Kami (Jemaah Menteri) telah mengambil pendirian yang sangat kuat, menyatakan kekesalan kami atas kegagalan perdana menteri terdahulu Tun Mahathir ketika itu untuk tidak membuat rayuan, apabila kita kalah dalam kes di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).


“Tetapi, semua sudah terjadi, ICJ telah memberikan keputusan,” kata Anwar sewaktu Majlis Ramah Mesra bersama rakyat Malaysia di Singapura semalam.


Pada 2008, ICJ memutuskan Batu Puteh milik Singapura, Batuan Tengah milik Malaysia dan Tubir Selatan kepunyaan negara di perairan wilayah di mana ia berada.


Pada Jun 2017, Malaysia memohon kepada ICJ untuk meminta tafsiran penghakiman itu.
Jelas Anwar, Malaysia akan terus menghormati keputusan yang telah dibuat oleh ICJ namun tetap penting bagi kerajaan untuk menyatakan pendirian mengenai isu ini kepada kerajaan Singapura.


“Saya faham kita telah kalah dalam kes itu tetapi apa yang saya nyatakan ialah, kita tidak membuat rayuan apabila kita sepatutnya berbuat demikian,” katanya.


“Jadi perkara ini, boleh dibincangkan. Saya telah memberitahu Perdana Menteri Lee Hsien Leong, beliau bersetuju dengan arahan itu,” tambah Anwar lagi.

— Shahrul Shahabudin