Home » Kerajaan Negeri puji usaha dokumentasi kepelbagaian Sabah
Berita Tempatan Politik

Kerajaan Negeri puji usaha dokumentasi kepelbagaian Sabah

Abidin (kelima dari kiri) dan Noorliza (kanan) di tayangan perdana “KITA”.

Kota Kinabalu: Kerajaan Negeri memuji usaha mendokumentasikan kekayaan kepelbagaian Sabah melalui dokumentari terbitan tempatan bertajuk “KITA – Sabah Celebrating Diversity” yang ditayang pada Sabtu.

Dokumentari satu jam 45 minit itu mempamerkan kepelbagaian Sabah dalam tiga bahagian namun saling berkaitan – etnik, kecantikan dan makanan.


Ia mempamerkan kisah kehidupan sebenar 10 rakyat Sabah – memaparkan realiti, nilai dan aspirasi rakyat Sabah dalam mendakap, meraikan dan memelihara kepelbagaian budaya di negeri ini. Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Datuk Abidin Madingkir berkata dokumentari itu akan membantu untuk memudahkan orang lain, terutama mereka yang di luar Sabah, mengetahui lebih lanjut mengenai negeri ini.


“Bagi mereka yang belum pernah ke Sabah, (dokumentari) ini bagus untuk mereka mengenali budaya – rakyat Sabah orangnya mesra, banyak makanan sedap dan destinasi cantik untuk mereka lawati di Sabah. 


“Ia hebat. Bagi pihak Kerajaan Negeri dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Mohd Noor, terima kasih banyak-banyak dan tahniah,” katanya ketika menghadiri tayangan perdana di City Cineplex Citymall, di sini, Ahad.


Mayor Datuk Noorliza Awang Alip, yang turut hadir semasa tayangan itu berkata: “Apa yang saya lihat hari ini benar-benar memberi inspirasi, ia membuatkan saya bertambah bangga menjadi rakyat Sabah”.


Membesar dalam keluarga dan komuniti Cina, satu-satunya pengalaman Nova tentang budaya lain adalah daripada media, tanpa pengalaman secara langsung. Beliau akan melihat perkataan ‘pelbagai’ dalam buku teks Malaysia, tetapi itu hanya istilah yang tidak bermakna baginya.


“Dalam pembikinan filem ini, kami berjalan beribu-ribu batu untuk mencari orang yang sangat berbeza daripada kami. Kami menggunakan semua deria kami untuk mengalami sendiri budaya orang lain dan mendapati banyak stereotaip yang kami percaya tentang budaya lain adalah tidak benar.


“Salah satu mesej utama filem ini ialah – sebelum kita mula mengulas tentang budaya orang lain, kita harus menggunakan semua deria kita untuk memahami budaya lain sebelum mengulas (melakukan tanggapan stereotaip) tentang mereka. 


Penerbit Lim Hock Song berkata filem itu mengambil masa dua tahun untuk dihasilkan, membabitkan 10 bulan penggambaran di 15 lokasi di Sabah dan Kuala Lumpur. 


“Kami mahu membuat liputan sebanyak mungkin perayaan, yang bermula dari Krismas dan kemudian Tahun Baru Cina, Hari Raya dan Kaamatan,” katanya.


Lim berkata antara cabaran yang dihadapi ialah mencari watak yang sesuai untuk dilakonkan, kerana mereka mempunyai kriteria tertentu yang perlu diberi perhatian untuk menyampaikan mesej yang ingin disampaikan secara berkesan melalui filem itu. Beliau menambah matlamatnya adalah untuk menggambarkan kepelbagaian yang seimbang, atas sebab inilah pasukan berkenaan mengembara sehingga ke pedalaman serta pantai timur dan barat Sabah untuk mendokumentasikan sebanyak mungkin perbezaan.


“Kami juga mempunyai ‘spreadsheet excel’ untuk menjejaki bahasa, agama dan latar belakang setiap watak untuk memastikan ia (gambaran kepelbagaian) seimbang,” katanya.

Lim menambah terdapat rancangan untuk filem itu ditayangkan di seluruh negara, tetapi ia akan bermula di Sabah terlebih dahulu.
10 pelakon itu ialah Agnes Chung, Erna Nasir, Yunus Lee, Quen Pang, S.Chong Teo, Pangrok Sulap, Anne Antah, Raphael Lee, Jack Weldie dan Pison Jaujip.


Filem ini akan ditayangkan untuk tayangan awam di Cineplex, City Mall pada 3 Mac.

— Anthea Peter