Home » Segera ambil langkah pulihkan Labuan- Anwar
Berita Tempatan Politik

Segera ambil langkah pulihkan Labuan- Anwar

Mengenai cadangan jambatan untuk menghubungkan Labuan dan Sabah, Perdana Menteri berkata beliau telah mengelak projek-projek besar termasuk MRT3, HSR dan lapangan terbang baharu di Kulim, Kedah, dan sudah tentu diserang dengan ganas mengenainya.

Kota Kinabalu – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Kerajaan Persekutuan dan Negeri Sabah perlu segera mengambil langkah untuk mencuba dan memulihkan Labuan yang kini mengalami pembangunan lembap.


Anwar berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan pihak tertentu supaya Labuan dikembalikan ke Sabah, yang mana beliau jawab itu bukan isu baginya.


“Bagi saya, ia (menyeru Labuan dikembalikan ke Sabah) bukan satu isu. Isu utama ialah kita telah melihat beberapa pembangunan yang lembap di Labuan dan saya fikir ia adalah bagi Persekutuan dan Negeri untuk segera mengambil langkah untuk mencuba dan memulihkan pulau itu.


“Bersama-sama Ketua Setiausaha Negara, kita sudah tentu memantau perkara ini bersama-sama Perbendaharaan dan pegawai-pegawai lain yang berkaitan,” katanya.


Mengenai cadangan jambatan untuk menghubungkan Labuan dan Sabah, Perdana Menteri berkata beliau telah mengelak projek-projek besar termasuk MRT3, HSR dan lapangan terbang baharu di Kulim, Kedah, dan sudah tentu diserang dengan ganas mengenainya.


“Saya seorang yang realistik. Kalau bab ekonomi, kita belanja apa yang kita mampu buat masa ini,” katanya pada sidang media yang diadakan selepas beliau dan isteri Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, diiringi Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dan isteri Datin Seri Juliah Salag, menghadiri Amanat Perdana Menteri untuk Penjawat Awam Persekutuan dan Negeri di Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini Selasa.


Kepada soalan lain mengenai isu peruntukan Persekutuan yang tidak dibelanjakan dengan baik di Sabah, Perdana Menteri berkata beliau telah berbincang dengan Hajiji dan Perdana Menteri Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg mengenai perkara itu dan percaya isu itu boleh diselesaikan.


“Kita telah berbincang dengan Ketua Menteri Sabah dan juga Perdana Menteri Sarawak mengenai soal peruntukan yang tidak dibelanjakan dengan baik. Kini, satu jalan keluar ialah memastikan negeri (Sabah dan Sarawak) menguruskan sendiri kesemua projek yang lebih kecil bernilai RM50 juta dan ke bawah ini.


“Jadi mereka sudah tentu perlu memperkukuh kapasiti Jabatan Kerja Raya jadi terpulang kepada negeri-negeri untuk menentukan projek dan untuk melaksanakannya… itu akan menyelesaikannya sebahagiannya,” katanya.


Kedua, mengenai kelewatan projek Lebuhraya Pan Borneo, Anwar berkata beliau telah meminta Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof untuk memantau kepesatan pembangunan itu.


“Dan selebihnya projek-projek lain akan diputuskan oleh kerajaan negeri dan walaupun kita bertegas untuk proses tender tetapi ia boleh berjalan pantas.


“Dan daripada semua pergi ke Putrajaya, saya telah meminta pegawai Perbendaharaan untuk turun bagi beberapa keputusan untuk kontrak. Dan saya percaya isu itu boleh diselesaikan,” katanya.


Sementara itu, kepada persoalan lain sama ada beliau masih mendesak kerajaan perpaduan di peringkat negeri sekarang setelah Hajiji memegang majoriti 79 kerusi DUN, Perdana Menteri berkata beliau menyerahkan kepada kebijaksanaan Negeri untuk membincangkan dan memutuskannya.  
“Pendirian kita ialah kita menjemput semua orang tetapi saya rasa berdasarkan pengalaman pelik di negeri ini, saya serahkan kepada kebijaksanaan negeri untuk berbincang dan membuat keputusan,” katanya.


Hajiji kini memegang majoriti kerusi dengan Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat) sahaja yang menjadi Presiden, kini mempunyai 25 kerusi. Bersama komponen lain Gabungan Rakyat Sabah (GRS) iaitu Parti Bersatu Sabah (PBS) mempunyai tujuh kerusi, Parti Solidariti Tanah Airku (Star) dengan enam kerusi dan Parti Maju Sabah (SAPP) dengan seorang Adun Dilantik, gabungan itu mempunyai 39 kerusi.  


Kerajaan Negeri pimpinan GRS turut disokong Barisan Nasional/Umno yang mempunyai 12 kerusi, Pakatan Harapan (PH) Sabah (tujuh kerusi), Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (tiga kerusi), Parti Harapan Rakyat Sabah (satu kerusi), PAS ( satu kerusi).


Terdahulu, Perdana Menteri dalam mandatnya berkata beliau yakin Sabah, seperti Malaysia, boleh diangkat untuk menjadi salah satu negeri yang kuat di negara ini.


“Saya yakin jika Negeri berada di landasan yang betul, ketirisan dan rasuah dihentikan, kita boleh mengangkat Sabah menjadi negeri yang kuat di Malaysia semula,” katanya sambil turut meminta dihentikan untuk memanjangkan politik melampau.


Anwar juga berjanji bahawa Kerajaan akan melihat kenaikan gaji penjawat awam apabila tabung negara bertambah baik dan defisit berkurangan.


“Jadi kita akan lihat prestasi penjawat awam, kerajaan negeri, dan kemudian kita lihat hasil jika meningkat maka mungkin proses (kenaikan) boleh disegerakan,” katanya. 

— Larry Ralon

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment