Home » Tragedi Double Six: Kerajaan diperintah nyah-klasifikasi laporan penemuan
Berita Tempatan Politik

Tragedi Double Six: Kerajaan diperintah nyah-klasifikasi laporan penemuan

Hakim itu membuat keputusan dalam tuntutan mahkamah yang difailkan oleh bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Harris Mohd Salleh.

Kota Kinabalu: Mahkamah Tinggi di sini pada Rabu memerintahkan kerajaan Malaysia menyahklasifikasi laporan siasatan persekutuan pada 6 Jun 1976 nahas pesawat yang mengorbankan ketua menteri Sabah ketika itu Tun Fuad Stephens dan 10 yang lain yang menaiki pesawat malang itu.


Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Christopher Chin Soo Yin, yang menyampaikan keputusan itu, mengeluarkan perintah mandamus mengarahkan kerajaan Malaysia mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mendedahkan laporan siasatan pihak berkuasa Malaysia kepada umum mengenai apa yang dipanggil “Tragedi Double Six” yang melibatkan pesawat Nomad 9M-ATZ dengan 11 orang di dalamnya.


Dalam perintah mahkamah yang sama, hakim turut memberi tempoh tiga bulan kepada kerajaan Malaysia atau sehingga 8 Jun untuk mematuhinya. Hakim itu juga berkata jika pendedahan awam mengenai laporan siasatan itu memerlukan sebarang tindakan berkaitan oleh kerajaan Australia, kerajaan Malaysia mesti segera memastikan Canberra bertindak sewajarnya bagi membolehkan penyahklasifikasian dilakukan dengan segera.


Hakim itu membuat keputusan dalam tuntutan mahkamah yang difailkan oleh bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Harris Mohd Salleh. Ketika dihubungi Malay Mail, peguam Harris Datuk Malik Imtiaz Sarwar menekankan kepentingan keputusan Mahkamah Tinggi pada Rabu itu kerana menyatakan bahawa kuasa kerajaan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk mengklasifikasikan maklumat adalah tidak mutlak dan Perlembagaan Persekutuan masih berada di atasnya. 


“Keputusan ini penting kerana ia menekankan hak rakyat untuk mengakses maklumat yang berkepentingan awam, kerana ini penting untuk memastikan akauntabiliti dan kesahihan kerajaan perwakilan.


“Keputusan mahkamah adalah penting kerana ia berkaitan dengan kuasa dan kewajipan untuk mengklasifikasikan dan menyahklasifikasi maklumat di bawah OSA. 


“Yang penting, walaupun terdapat hujah bertentangan oleh kerajaan, mahkamah membuat kesimpulan bahawa kuasa ini tidak mutlak, kerana Eksekutif terikat untuk mematuhi Perlembagaan,” kata Imtiaz kepada Malay Mail.


Imtiaz menyatakan bahawa Mahkamah Tinggi pada Rabu telah berkata bahawa kebebasan bersuara menghasilkan hak untuk mendapatkan maklumat dan menyatakan keputusan itu kini menunjukkan bahawa kerajaan perlu menyahklasifikasi maklumat apabila kerahsiaan tidak lagi diperlukan.


“Khususnya, mahkamah menekankan bahawa hak untuk menerima maklumat adalah bersesuaian dengan kebebasan bersuara, yang merupakan asas kepada demokrasi.  


“Kini jelas bahawa kerajaan hanya boleh menggunakan OSA di mana terdapat keperluan yang wajar, dan ia hanya boleh melakukannya dengan cara yang berkadar.

Kerajaan juga bertanggungjawab untuk mendedahkan di mana, secara objektif, tidak lagi memerlukan kerahsiaan.


Ketika dihubungi Malay Mail, peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan yang mewakili kerajaan, mengesahkan ia masih belum memutuskan sama ada untuk merayu keputusan Mahkamah Tinggi itu.


Peguam Persekutuan Noor Atiqah Zainal Abidin dan Ng Wee Li turut hadir mewakili kerajaan pada Rabu.


Pada 1 Julai 2022, Harris memfailkan tuntutan mahkamah melalui permohonan semakan kehakiman, menamakan ketua setiausaha kerajaan Malaysia, menteri pengangkutan dan kerajaan Malaysia sebagai responden.


Sebelum itu pada 8 Ogos, hakim Mahkamah Tinggi Wong Siong Tung membenarkan permohonan semakan kehakiman, yang bermakna Mahkamah Tinggi akan meneruskan untuk mendengar kes mahkamah itu berdasarkan meritnya.


Hakim Chin kemudiannya menyampaikan keputusan kes itu pada Rabu.

— Malay Mail

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment