Home » Contohi kepahlawanan daripada Anzac
Berita Tempatan Politik

Contohi kepahlawanan daripada Anzac

Timbalan Ketua Menteri I merangkap Pertanian, Menteri Perikanan dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan menghadiri upacara di Tugu Peringatan Perang Angkatan Tentera Australia di Jalan Tugu, Kota Kinabalu bagi pihak Ketua Menteri,YAB Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor.

KOTA KINABALU:GENERASI hari ini terpanggil untuk mencontohi kepahlawanan Kor Tentera Australia dan New Zealand (Anzac) yang telah berkorban nyawa demi pembebasan Sabah semasa Perang Dunia Kedua.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor memberitahu golongan belia supaya mengekalkan keamanan dan kestabilan yang dikecapi hari ini bagi memahami erti sebenar kemerdekaan.

“Kerajaan Negeri Sabah amat menghargai jasa wira-wira ini yang telah mengabdikan diri untuk mempertahankan kedaulatan Sabah. Kami amat berterima kasih dan terhutang budi kepada mereka dan keluarga mereka.


“Disebabkan pengorbanan mereka, kita dapat menikmati kemakmuran, kedaulatan dan kesejahteraan pada masa kini. Kedamaian dan kejayaan yang kita nikmati hari ini adalah hasil pengorbanan mereka. Oleh itu, saya menyeru para belia untuk memahami dan menghayati tindakan mereka,” katanya.

Hajiji berkata rakyat Sabah mesti berani, setia, komited, bekerja keras bersama sebagai satu pasukan dan sanggup berkorban demi membina Malaysia Madani.


“Jasa dan pengorbanan pejuang terdahulu dalam mencapai kebebasan harus terus dihargai dan dikenang melalui karya kita,” katanya dalam perutusan Hari Anzac yang dibacakan oleh Timbalan Ketua Menteri I merangkap Pertanian, Menteri Perikanan dan Industri Makanan Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan pada upacara di Tugu Peringatan Perang Angkatan Tentera Australia di Jalan Tugu, Kota Kinabalu, pada 24 April.

Hajiji berkata rakyat Sabah mesti berani, setia, komited, bekerja keras bersama sebagai satu pasukan dan sanggup berkorban demi membina Malaysia Madani.


Hanya enam daripada lebih 2,400 tawanan perang British dan Australia terselamat daripada penyeksaan kejam yang bermula pada 1942.

Mereka dipaksa membina kapal udara Jepun di Batu 8, Sandakan dan telah mengalami penyiksaan dan penghinaan manakala kebanyakannya menemui ajal melalui hukuman mati dan pembunuhan walaupun selepas perang diketahui telah berakhir.

 Menjelang akhir Perang Dunia Kedua, mereka berarak sejauh 160 batu dari Sandakan ke Ranau.

Dikenali sebagai Perarakan Maut, ia dilihat sebagai kekejaman perang terburuk yang dilakukan ke atas Australia.

— BERNAMA

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment