Home » Petronas taja 40 pelajar Sabah lanjut pelajaran
Berita Tempatan Politik

Petronas taja 40 pelajar Sabah lanjut pelajaran

Masidi (ketiga dari kanan), Bacho (kedua dari kanan), Siti Ayu (keempat dari kanan) dan Azul (kanan) bersama pelajar-pelajar terbabit.

Kota Kinabalu: Petronas, melalui anak syarikat Petronas Floating – LNG (PFLNG), menaja 40 pelajar Sabah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah di bawah program impak sosial syarikat itu, PETRONAS Powering Knowledge.

Penajaan yang akan dijalankan dengan kerjasama Kumpulan Yayasan Sabah dan Jabatan Pendidikan Negeri Sabah itu menyediakan bantuan pendidikan kepada pelajar terpilih di Sabah serta penempatan pelajar berprestasi tinggi untuk belajar di Semenanjung Malaysia.


Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun yang mewakili Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menyampaikan tajaan kepada penerima pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Petronas di Pelabuhan Magellan Sutera di sini Khamis.

Turut hadir ialah Naib Presiden Kanan Penyampaian Projek dan Teknologi Petronas Datuk Bacho Pilong, Ketua Petronas Sabah dan Labuan Siti Ayu Abdul Wahab dan Ketua Pegawai Eksekutif PFLNG Azrul Roshazli.


Turut hadir Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (KSTI) Datuk Dr Mohd Arifin Mohd Arif yang juga Exco Pendidikan dan Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan (MIDE) negeri Phoong Jin Zhe.

Inisiatif ini bertujuan untuk memupuk potensi pelajar dalam mata pelajaran sains, teknologi, kejuruteraan, dan matematik serta memanfaatkan minat mereka dalam disiplin teknikal dan kejuruteraan.


Azrul berkata walaupun persekitaran global yang tidak menentu, pelaburan dalam bakat negara kekal sebagai salah satu keutamaan Petronas.


“Kami sentiasa percaya bahawa pendidikan adalah kunci untuk memperkasakan komuniti kami dalam meningkatkan kehidupan dan kehidupan mereka. Kami berharap program itu akan membantu pelajar terpilih menyedari potensi mereka dan berusaha ke arah mencapai aspirasi kerjaya mereka,” katanya.


PETRONAS Powering Knowledge ialah komitmen syarikat dalam memperjuangkan pendidikan dan pengetahuan dalam kalangan pelajar dan pendidik, memperkasakan mereka untuk berusaha mencapai kemajuan dan impak positif.  

— Larry Ralon