Home » Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kadazandusun, Dewan Perniagaan dan Perindustrian Dayak anjur Gawai-Kaamatan 15-16 Jun di Kota Kinabalu
Berita Tempatan Politik

Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kadazandusun, Dewan Perniagaan dan Perindustrian Dayak anjur Gawai-Kaamatan 15-16 Jun di Kota Kinabalu

Ladislaus (tengah) bersama Anthony (dua kiri), Stephen (kanan), Pius (dua kanan) dan Petrus (kiri) semasa sidang media itu.

PENAMPANG: Kira-kira 600 ahli Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kadazandusun (KCCI) dan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Dayak (DCCI) Sarawak akan berkumpul pada Sambutan Bersama Gawai-Kaamatan KCCI-DCCI ke-14 yang akan diadakan di Kota Kinabalu pada 15 dan 16 Jun ini.


Sambutan bersama itu, kali pertama selepas tiga tahun terhenti akibat pandemik Covid-19, akan menyaksikan pemeteraian Resolusi Bersama KCCI-DCCI untuk Perdana Menteri serta Ketua Menteri Sabah dan Premier Sarawak serta Memorandum Persefahaman (MoU) antara KCCI dan DCCI untuk penubuhan usaha sama perniagaan.


Presiden KCCI Datuk Ladislaus Maluda berkata pemeteraian Resolusi Bersama dan MoU itu akan diadakan semasa acara Biz Talk di Hotel Sutera Harbour pada 16 Jun, dari 8 pagi hingga 12.30 tengah hari, disaksikan Menteri Kewangan Negeri Datuk Seri Masidi Manjun yang akan menjadi tetamu kehormat.


Biz Talk, yang akan dihadiri kira-kira 200 ahli KCCI dan DCCI, adalah sebahagian daripada acara yang akan diadakan sempena sambutan bersama itu, katanya sambil menambah ia bertujuan untuk ahli KCCI dan DCCI berkongsi dan belajar daripada pengalaman semasa tempoh sebelum perintah kawalan pergerakan (PKP) dan selepas PKP.

“Akan ada perkongsian perniagaan daripada pengalaman usahawan Sabah dan Sarawak dalam menghadapi pandemik Covid-19 dan kesannya terhadap usahawan pribumi Sabah dan Sarawak.


BIZ Talk ini akan menampilkan enam penceramah, masing-masing tiga daripada KCCI dan DCCI, dan akan dikendalikan oleh Timbalan Presiden KCCI Anthony Kiob,” katanya. Masidi juga akan menyampaikan ucaptama pada majlis itu.


Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Persekutuan Datuk Ewon Benedick dan bekas Ketua Menteri Tan Sri Bernard Menteri juga dijangka hadir sebagai tetamu kehormat.


Ladislaus berkata, Resolusi Bersama, yang diperoleh daripada BIZ Talk, akan dibentangkan kepada wakil Kerajaan Persekutuan pada akhir acara ini, sambil menambah MoU yang akan ditandatangani itu juga merupakan yang pertama, yang akan membawa hubungan KCCI-DCCI ke tahap baharu.


“MoU itu juga merupakan sebahagian daripada pelan pemulihan pasca-Covid KCCI-DCCI,” katanya semasa sidang media di Wisma KCCI di sini Selasa. Anthony, Naib Presiden KCCI Stephen Sampil, Setiausaha Agung Pius Jaua dan Bendahari Agung Petrus Chia turut hadir.


Pada petang 16 Jun nanti, Majlis Makan Malam Bersama Gawai-Kaamatan KCCI-DCCI Ke-14 2023 diadakan di Pelabuhan Magellan Sutera Harbour, bermula jam 6 petang.
Ladislaus berkata Ketua Menteri Hajiji Noor dijangka menghadiri acara itu yang akan dimeriahkan lagi dengan persembahan tarian kebudayaan oleh Era Budaya, Sabah dan Kumpulan Tingang Madang, Sarawak, serta artis dari Sabah dan Sarawak.


Menteri Perpaduan Negara Persekutuan dan Ahli Parlimen Kanowit Datuk Aaron Ago anak Dagang, serta pemimpin negeri Sabah dan Sarawak yang lain daripada masyarakat Kadazandusun dan Dayak, turut dijangka hadir.


Selain itu, akan diadakan penyampaian hadiah oleh Timbalan Ketua Menteri II merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan bagi Kejohanan Golf
Persahabatan KCCI-DCCI yang akan diadakan di Sutera Harbour Golf & Country Club pada 15 Jun.


Ladislaus berkata Kejohanan Golf Persahabatan tahun ini akan berbeza daripada sebelum ini kerana buat pertama kalinya, mereka akan memiliki Piala Cabaran.
“Buat pertama kali sejak 2007, kami akan ada Trofi Cabaran untuk kejohanan tahun ini. Ini untuk menjadikannya lebih bermakna,” katanya sambil menambah Dr Joachim akan melakukan gimik tee-off untuk kejohanan ini yang akan bermula jam 7 pagi.


Seramai 80 pemain golf dari KCCI dan DCCI akan mengambil bahagian dalam kejohanan itu, yang merupakan tradisi tahunan untuk sambutan bersama.


“Ini adalah sambutan bersama yang bermakna bagi kami kerana selain memperbaharui hubungan antara KCCI dan DCCI, kami juga ingin berkongsi pengalaman kami, seperti bagaimana kami melalui Covid-19, bagaimana ia memberi kesan kepada perniagaan kami dan sebagainya,” katanya.


Rakan sejawatannya, Presiden DCCI Dato’ Allan Keripin Nangkai dan ahli Majlis Tertinggi juga akan menghadiri sambutan bersama itu. 

— Larry Ralon

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment