Home » Bukan Islam di Sabah juga harus dibenar guna kalimah ‘Allah’: John
Berita Tempatan Politik

Bukan Islam di Sabah juga harus dibenar guna kalimah ‘Allah’: John

John berkata Anwar harus membincangkannya dengan rakan-rakan Kabinetnya dan menjadikan ia terpakai untuk Sabah juga.

Kota Kinabalu: Kerajaan Persekutuan juga harus membenarkan Sabah menggunakan kalimah “Allah” oleh masyarakat bukan Islam dan tidak hanya terhad kepada Sarawak, kata Senator Datuk John Ambrose.

John berkata fabrik agama di Sabah adalah serupa dengan Sarawak di mana semua kaum dan kumpulan etnik dari pelbagai latar belakang agama sama ada Islam, Kristian, Buddha atau Hindu, antara lain, hidup harmoni sejak sekian lama tanpa menggunakan agama sebagai alat.


“Sejak zaman nenek moyang kita, ramai orang bukan Islam, terutamanya masyarakat Kristian di Sabah, telah menggunakan kalimah ‘Allah’ dan ini tidak pernah menjadi isu kepada masyarakat Islam,” katanya dalam kenyataan di sini, Khamis.


John berkata di Sabah, orang Islam dan bukan Islam amat menghormati antara satu sama lain.


“Semasa majlis perkahwinan atau sebarang majlis persendirian yang dianjurkan oleh masyarakat bukan Islam, mereka akan mengambil kira keperluan umat Islam jika mereka dijemput. Tuan rumah bukan Islam akan memastikan makanan yang disediakan adalah halal,” katanya.


John menjawab kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah “Allah” dalam penerbitan Kristian adalah terhad kepada Sarawak sahaja.


Anwar menegaskan keputusan kerajaannya untuk menarik balik rayuannya terhadap keputusan itu tidak akan menjejaskan seluruh Malaysia.


“Ini khususnya dalam kes Sarawak… ia tidak terpakai untuk Melaka atau Pulau Pinang atau Selangor… ini mesti difahami,” katanya dipetik sebagai berkata.


John berkata Anwar harus membincangkannya dengan rakan-rakan Kabinetnya dan menjadikan ia terpakai untuk Sabah juga.


“Saya percaya Anwar dan pemimpin Persekutuan sedar tentang toleransi Sabah dalam soal agama atau kaum dan oleh itu, tidak ada sebab untuk meninggalkan Sabah daripadanya,” katanya.


Anwar mengesahkan menarik balik rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi 2021 yang memihak kepada anak jati Sarawak, Jill Ireland Lawrence Bill.


Tindakan itu menamatkan saga undang-undang selama 15 tahun yang bermula apabila kerajaan merampas lapan cakera padat pendidikan (CD) Bumiputera Sarawak yang mengandungi perkataan “Allah”, perkataan Arab untuk Tuhan, yang digunakan untuk kegunaan sendiri.


John berkata Anwar mungkin membuat kenyataan itu kerana kes itu berasal dari Sarawak.


“Tetapi, adalah satu tindakan yang baik jika Anwar boleh membenarkan orang bukan Islam di Sabah menggunakan “Allah” sama ada dalam upacara sembahyang, misa di gereja atau mana-mana penerbitan hanya untuk kegunaan bukan Islam sahaja,” katanya.


John juga berharap Menteri dan Timbalan Menteri bukan Islam dalam Kabinet Persekutuan akan meyakinkan Anwar bahawa masyarakat bukan Islam di Sabah harus dibenarkan menggunakan kalimah “Allah”.

— EDITOR H.E