Home » Penduduk luar bandar digesa usahakan tanah untuk pertanian
Berita Tempatan Politik

Penduduk luar bandar digesa usahakan tanah untuk pertanian

JONISTON (tengah) merasmikan sambutan itu.

KIULU: Adun Kiulu Datuk Joniston Bangkuai menggesa penduduk luar bandar meneruskan tradisi mengusahakan tanah mereka bagi mendapatkan bekalan makanan yang konsisten.

Beliau berkata sesetengah pihak mungkin lebih suka untuk terus menggunakan kaedah pertanian tradisional bagi mempertahankan warisan budaya mereka di samping memastikan keselamatan makanan, sekali gus membuka jalan untuk masa depan sejahtera untuk komuniti mereka.

Kaedah pertanian tradisional juga berpotensi menarik minat pelancong untuk mempelajari lebih lanjut mengenai warisan pertanian penduduk tempatan kepada penduduk kampung mereka, tambahnya.

“Dengan menghargai dan melabur di tanah mereka, penduduk kampung menyumbang kepada keselamatan makanan mereka sendiri dengan bercucuk tanam dan menternak,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Sambutan Kaamatan di Kg Romokon, di sini, Jumaat.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu menekankan kepentingan sara diri bagi masyarakat luar bandar, kerana ia mengurangkan kebergantungan mereka kepada sumber makanan luar dan membolehkan penduduk kampung menikmati bekalan makanan yang konsisten sepanjang tahun.


Beliau juga menekankan bagaimana mengusahakan tanah dan melibatkan diri dalam aktiviti pertanian sebagai komuniti memupuk ikatan yang kukuh dalam kalangan penduduk kampung.


Usaha bersama ini, tambahnya, bukan sahaja mengeratkan hubungan sosial tetapi juga menggalakkan semangat kekitaan dan sokongan bersama dalam masyarakat.


Joniston seterusnya berkata mengusahakan tanah membolehkan penduduk kampung menyumbang kepada pembangunan ekonomi setempat.


“Dengan menjual lebihan hasil di pasaran tempatan, mereka bukan sahaja menjana pendapatan tetapi juga merangsang ekonomi tempatan. Pemerkasaan ekonomi ini mengukuhkan masyarakat luar bandar, mengurangkan kemiskinan, dan membuka pintu untuk pertumbuhan lestari,” katanya.


Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Romokon, Salinung @ Linus Siniung berkata petani Romokan terkenal dengan penanaman padi bukit, sayur-sayuran, buah-buahan, koko, dan tembakau, antara tanaman lain.
Beliau percaya gesaan itu akan menggalakkan lebih ramai penduduk kampung, khususnya golongan belia, untuk terus mengusahakan tanah warisan mereka.

“Walaupun belia mungkin sering mencari peluang pekerjaan di kawasan bandar, kita juga mahu mereka pulang ke tanah air dan meneruskan legasi nenek moyang mereka.


“Dengan berbuat demikian, kita boleh memupuk generasi baharu pemimpin pertanian yang mampu menangani cabaran masa depan dan menyumbang kepada sistem makanan lestari dan berdaya tahan,” tegasnya.

— EDITOR

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment