Home » RM5.83 juta untuk perkasa kaum wanita melalui Jhewa
Berita Tempatan Politik

RM5.83 juta untuk perkasa kaum wanita melalui Jhewa

Christina (kanan) menyampaikan cek cura kepada Presiden Persatuan Orang Pekak Sabah, Ng Kah Ghor. Turut kelihatan ialah Sitti (tengah).

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah memperuntukkan sejumlah RM5.83 juta di bawah Belanjawan Negeri 2023 untuk kemajuan wanita melalui Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA) yang akan disalurkan untuk program kepimpinan dan pembangunan.

Ketua Menteri Hajiji Noor berkata untuk mencapai objektif itu, kerajaan negeri mengalu-alukan pertubuhan seperti Persatuan Usahawan dan Profesional Wanita Sabah (Swepa) untuk menyertai usaha memastikan wanita mendapat peluang dan faedah yang sama setanding dengan negara maju.

“Ia amat membanggakan dan menggembirakan saya kerana pemerkasaan wanita melalui pembangunan kemahiran dan pengetahuan kekal sebagai teras misi Swepa yang terbukti melalui pelbagai program latihan, bengkel dan inisiatif bimbingan, menghasilkan ramai wanita yang dilengkapi dengan kemahiran, pengetahuan, kecekapan dan keyakinan untuk memecahkan halangan untuk cemerlang dalam pelbagai bidang,” katanya.

Hajiji memuji Swepa kerana memainkan peranan penting dalam mewujudkan generasi pemimpin wanita yang memainkan sumbangan besar dalam memacu ekonomi Sabah.

Berucap pada sambutan ulang tahun ke-30 persatuan itu, beliau mengucapkan tahniah kepada Swepa kerana konsisten berusaha ke arah kecemerlangan untuk kemajuan ekonomi dan sosial wanita di Sabah.

“Kami telah melihat Swepa bangkit daripada permulaan sederhana mereka untuk muncul sebagai penggerak kepada perubahan positif dan kerajaan Negeri menghargai peranan anda dalam hal ini. 

“Kami yakin Swepa akan melengkapkan semua usaha untuk memacu kemajuan dan pembangunan wanita, “ katanya.

Hajiji berkata kejayaan Swepa tidak mungkin tercapai tanpa visi, komitmen dan kerja keras pengasasnya, pemimpin dahulu dan sekarang.Beliau juga memuji setiap individu yang dikaitkan dengan Swepa atas usaha gigih dan dedikasi mereka dalam membuat perubahan kepada kehidupan wanita.

“Keghairahan, ketabahan dan kepercayaan anda yang tidak berbelah bahagi terhadap golongan miskin wanita telah meletakkan asas kepada masyarakat yang lebih inklusif dan makmur,” katanya. 

Teks ucapan beliau disampaikan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Christina Liew.Sementara itu Presiden Swepa, Siti Bahaya Damsal mendapati penting bagi ahlinya untuk terus berfikiran ke hadapan dan menerima idea, perspektif dan teknologi baharu.

Menurutnya, semangat Swepa terletak pada keupayaan persatuan untuk berkembang dan menyesuaikan diri dengan landskap yang sentiasa berubah.

“Perjalanan Swepa, seperti mana-mana pertubuhan bukan kerajaan yang lain, telah menghadapi pelbagai cabaran sejak 30 tahun lalu tetapi pada masa sama, mengalami pertumbuhan dan peluang pembelajaran yang luar biasa,” katanya.

Mengulas lanjut, Sitti berkata kesan ketara pandemik Covid-19 ke atas kehidupan seharian dan kepada komuniti perniagaan telah menguji keazaman persatuan, daya tahan dan kebolehsuaian dalam mencari alternatif bekerja dan kekal berhubung.

“Dalam menghadapi kesukaran, kami telah bangkit mempamerkan kekuatan dan keazaman sebenar wanita Swepa,” kata Sitti semasa berucap pada majlis itu.

Beliau juga berbesar hati untuk mengumumkan hasil kutipan itu akan didedikasikan untuk menyokong Persatuan Orang Pekak Sabah.

“Organisasi yang luar biasa ini telah bekerja tanpa jemu untuk memperkasa dan menambah baik kehidupan masyarakat cacat pendengaran di Sabah,” kata Sitti.

Dengan menyumbang kepada usaha mereka, katanya, persatuan itu membuktikan sumber dan peluang penting bagi mereka yang menghadapi cabaran unik dalam kehidupan seharian.

“Adalah menjadi kewajipan kita sebagai individu yang bertanggungjawab dan mempunyai rasa belas kasihan untuk menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan.

 “Dengan menyokong persatuan seperti Persatuan Orang Pekak Sabah, kita bukan sahaja memberi bantuan kewangan tetapi juga menghantar mesej perpaduan dan keterangkuman.Bersama-sama , kita boleh memecahkan halangan dan mewujudkan masyarakat yang lebih inklusif yang merangkul dan menyokong setiap individu, tanpa mengira kebolehan mereka,” katanya.

— Mohd Izham Bin Hashim

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment