Home » Lokman Adam merosakkan legasi pembina BN – Pamela Yong
Berita Tempatan Politik

Lokman Adam merosakkan legasi pembina BN – Pamela Yong

Ketua Wanita MCA Sabah Dr Pamela Yong berkata, kenyataan diluarkan Lokman dalam wawancara bersama MalaysiaGazette berniat untuk menimbulkan kebencian dan perpecahan antara MCA dan MIC dengan UMNO

KUALA LUMPUR – Kenyataan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Lokman Adam melabelkan parti komponen Barisan Nasional (BN), MCA dan MIC kononya sebagai ‘biawak hidup’ telah merosakkan legasi pendiri BN.

Ketua Wanita MCA Sabah Pamela Yong berkata, Lokman telah mengkhianati semangat kerjasama yang telah diilhamkan Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock dan Tun Sambathan.

“Ilham Barisan Nasional dan semangat kerjasama bina bangsa dan negara ketiga-tiga tokoh ini masih dipegang teguh dan dijunjung tinggi oleh parti MCA dan MIC sehingga hari ini.

“Apa Lokman Adam telah buat dalam wawancara beberapa minit itu telah merosakkan dan menodai legasi ketiga-tiga tokoh negara yang telah mengambil masa bertahun-tahun untuk dibina,” kata Pamela.

Menurutnya, kata-kata yang diluarkan Lokman dalam wawancara bersama MalaysiaGazette berniat untuk menimbulkan kebencian dan perpecahan antara MCA dan MIC dengan UMNO.

Tegas beliau, MCA dan MIC setia bersama UMNO sejak bermulanya perjuangan ketiga-tiga parti pada zaman kapal layar Parti Perikatan pada tahun 1957.

Kerjasama ketiga-tiga parti berkekalan selama 66 tahun berasaskan kepada semangat silaturahim dan saling hormat menghormati kelebihan dan juga kekurangan masing-masing.

Katnya, kerjasama yang paling kukuh sewajarnya berdasarkan konsep memakmur dan memperkasakan rakan-rakan komponen dalam keluarga BN.

“Inilah apa dipanggil mampu bekerja sepasukan. Bagi individu seperti Lokman Adam yang hanya tahu kerja seorang diri, pastilah dia tidak akan memahaminya,” kata Pamela.




Khairulanuar Yahaya