Home » Usaha rapatkan perpaduan dalam GRS wajar disokong: Joniston
Berita Tempatan Politik

Usaha rapatkan perpaduan dalam GRS wajar disokong: Joniston

Joniston merujuk kepada perhimpunan #KamiMahuAir yang diadakan pada petang Jumaat.
Datuk Joniston Bangkuai yang juga Ketua Penerangan PBS berkata memandangkan landskap politik Sabah yang dinamik, gabungan PBS dan STAR boleh melambangkan transformasi strategik.

KOTA KINABALU: Idea serta langkah menggalakkan perpaduan dan mengukuhkan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) wajar mendapat sokongan.

Ketua Penerangannya Datuk Joniston Bangkuai berkata, sebarang inisiatif memupuk perpaduan adalah terpuji dan wajar mendapat pengiktirafan, satu sentimen yang beliau percaya dikongsi oleh akar umbi.

Baru-baru ini, Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Datuk Seri Panglima Dr Jeffrey Kitingan mencadangkan penggabungan diantara STAR dan Parti Bersatu Sabah (PBS) menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah akan datang.

Joniston yang juga Ketua Penerangan PBS berkata, langkah seumpamanya memerlukan pertimbangan teliti dan bernas diantara kedua-dua pihak.

“Saya percaya idea itu perlu dibincangkan terlebih dahulu dan dibincangkan secara menyeluruh oleh Majlis Tertinggi kedua-dua parti dengan lebih lanjut,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Katanya, memandangkan landskap politik Sabah yang dinamik, gabungan PBS dan STAR boleh melambangkan transformasi strategik.

“Dalam PRN 2020, terdapat Kerusi di mana PBS dan STAR bertanding sesama sendiri,” katanya sambil mengimbau kembali pilihan raya baru-baru ini di mana PBS memperoleh tujuh Kerusi dan STAR berjaya mendapat enam Kerusi.

Beliau menekankan semula cabaran berterusan pembahagian Kerusi dan pemilihan calon, punca perselisihan dalaman yang terkenal dalam gabungan politik.

Joniston juga mengimbau kembali pakatan yang sama sebelum Pilihan Raya Umum 2018 melibatkan PBS, Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) ketika itu dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), walaupun ketiga-tiga parti itu merupakan ahli parti komponen Barisan Nasional (BN).

“Perpaduan dalam pakatan politik mempunyai kepentingan unik dalam arena politik Sabah. Barisan yang disatukan berpotensi membendung tindakan yang memecahbelahkan dan pertikaian mengenai peruntukan kerusi.

“Pertimbangan utama ialah perpaduan dan ia berpotensi memperkukuh gabungan GRS,” tegasnya.

Menurutnya, walaupun cadangan penggabungan mendapat minat dan penelitian yang mendalam, kejayaan pelaksanaannya bergantung pada perbincangan serta persetujuan menyeluruh mengenai perkara penting seperti nama, simbol dan struktur kepimpinan parti baharu.

“Selagi ia menggalakkan perpaduan dan mengukuhkan GRS, saya menyokong idea itu,” katanya.

–Yap Siong Han