Home » Pemuliharaan penyu: Pencapaian signifikan dalam kerjasama Sabah-Filipina
Berita Tempatan Politik

Pemuliharaan penyu: Pencapaian signifikan dalam kerjasama Sabah-Filipina

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew memuji langkah AirAsia mengembalikan semula penerbangan bagi laluan Kota Kinabalu-Jakarta pada 6 Februari depan.
Liew berkata TIHPA adalah salah satu tempat bersarang paling kritikal di dunia bagi penyu marin yang terancam.

KOTA KINABALU: Persidangan dua hari antara Sabah dan Filipina berkaitan Kawasan Perlindungan Warisan Pulau Penyu (TIHPA) diadakan buat julung kalinya, di sini, sejak kedua-dua negara bergabung untuk melindungi reptilia terancam itu pada 1996.

Rantau TIHPA terdiri daripada sembilan pulau yang melebihi had perjanjian antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Filipina, dengan yang paling ketara ialah Pulau Selingan Malaysia dan Taganak dan Kepulauan Santa Cruz Besar di Filipina.

Tiga daripada pulau-pulau Malaysia adalah milik Sabah, iaitu Pulau Selingan, Pulau Bakungan Kecil dan Pulau Gulisan yang terletak di perairan Sandakan.

Pulau-pulau ini juga membentuk Taman Pulau Penyu.Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Christina Liew berkata TIHPA adalah salah satu tempat bersarang paling kritikal di dunia bagi penyu marin yang terancam.

“Rantau ini juga menyokong beberapa spesies utama pemuliharaan lain, seperti ikan, invertebrata marin serta mamalia marin.

“Sejak penubuhan kerjasama rentas sempadan ini, terdapat banyak pencapaian penting.

“Di pihak Malaysia, khususnya di Taman Pulau Penyu Sabah, kira-kira 21,930,308 anak penyu telah dilepaskan semula ke laut dari 1979 hingga Mac 2023.Saya amat yakin usaha yang dilakukan oleh pihak Filipina juga membuahkan hasil yang memberangsangkan,” katanya dalam ucapan perasmian maya di sebuah hotel di sini.

Beliau berharap perbincangan berterusan dalam kalangan negara jiran untuk menambah baik sistem pengurusan penyu yang disokong oleh penemuan saintifik baharu, penubuhan bank data, kesan iklim dan penggunaan teknologi maju.

Pengarah Lembaga Pemegang Amanah Taman-Taman Sabah Maklarin Lakim berkata jumlah penyu turun naik tetapi yakin populasinya masih sihat.

“Kita mempunyai situasi di Pulau Penyu. Penyu sisik nampaknya lebih suka Pulau Gulisan, tetapi ia terhakis teruk. Ia kini lebih separuh daripada saiz 30 tahun lalu.

“Tetapi memandangkan kita sedang menggabungkan usaha dengan pulau Filipina, sepatutnya tiada masalah walaupun ia berada di kawasan yang sama walaupun di negara berbeza.

“Di pihak Malaysia, saya percaya kita mempunyai penguatkuasaan yang mencukupi melibatkan pelbagai agensi dalam mematahkan penjualan telur penyu dan pemburuan haram atau sekurang-kurangnya mengurangkan kesan ini,” katanya.

Delegasi Filipina ke Sabah diketuai oleh Menteri Alam Sekitar dan Sumber Asli, Akmad A. Brahim.

Beliau berkata Wilayah Autonomi Bangsamoro di Mindanao Muslim (Wilayah 9) menyerahkan enam pulau yang usaha pemuliharaan kini diselia oleh Pengarah II Biodiversiti, Ekosistem, Perkhidmatan Penyelidikan dan Pembangunan Republik Filipina, Mohamad Ali R. Dimaren.

Akmad tidak menafikan dakwaan penyeludupan daging penyu dari Filipina ke Sabah, berkata ia adalah ancaman serius tetapi Unit Kerajaan Tempatan Filipina “sedang melakukan segala cara untuk menghalangnya daripada berlaku”.

Beliau berkata hukuman maksimum bagi kesalahan menjual telur penyu di Filipina ialah 5 juta peso (RM419,000) bergantung kepada bilangan telur dan penjara sehingga lima tahun.

Di Malaysia, Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah Augustine Tuuga berkata, kesalahan itu adalah di bawah Seksyen 41(1) Enakmen Pemuliharaan Hidupan Liar 1997 dengan penalti denda RM50,000 hingga RM250,000 dan penjara antara setahun dan lima tahun. , apabila disabitkan.

Lapan kertas kerja daripada wakil kedua-dua negara akan dibentangkan dalam persidangan itu melibatkan 158 peserta, secara fizikal dan dalam talian manakala maklumat yang dikumpul akan dibincangkan semasa mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bersama ke-14 pada hari ini (Selasa).

— Jonathan Nicholas

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment