Home » Perlukah GRS membantu kempen pada pilihanraya negeri di Semenanjung?
Berita Tempatan Politik Sudut Pandangan

Perlukah GRS membantu kempen pada pilihanraya negeri di Semenanjung?

Keputusan samada Gabungan Rakyat Sabah (GRS) perlu membantu kempen pilihanraya di enam buah negeri di Semenanjung pada pilihanraya negeri akan datang adalah bergantung kepada beberapa faktor dan pertimbangan.

Pertama, GRS perlu menilai dengan teliti keperluan dan kepentingan politik semasa di Sabah dan Semenanjung. Mereka perlu mempertimbangkan samada melibatkan diri dalam kempen di Semenanjung akan memberi manfaat politik yang signifikan kepada GRS dan memberi sumbangan yang berkesan terhadap matlamat politik mereka di Sabah.

Kedua, perlu diberi perhatian kepada sumberdaya yang terhad yang dimiliki oleh GRS. Mereka perlu memastikan bahawa melibatkan diri dalam kempen di Semenanjung tidak akan melemahkan kempen mereka di Sabah atau menyebabkan kekurangan sumberdaya yang penting bagi kempen mereka sendiri pada masa akan datang.

Ketiga, perlu juga mempertimbangkan hubungan politik antara GRS dan Kerajaan Perpaduan (PH, GPS dan BN). Jika terdapat hubungan yang kukuh dan saling menguntungkan, serta jika terdapat kerjasama strategik yang dijangka dapat diperolehi dari kerjasama dalam kempen tersebut, maka pertimbangan untuk membantu kempen di Semenanjung mungkin menjadi lebih kuat.

Penting juga untuk diingat bahawa GRS adalah satu entiti politik yang beroperasi di peringkat negeri Sabah, dan keutamaan mereka adalah memastikan kepentingan dan kesejahteraan rakyat Sabah dilindungi dan diberikan keutamaan. Oleh itu, keputusan untuk membantu kempen di Semenanjung perlu diseimbangkan dengan keperluan dan kepentingan rakyat Sabah.

Pada akhirnya, keputusan GRS untuk membantu kempen pilihanraya negeri di Semenanjung bergantung pada penilaian terperinci terhadap faktor – faktor politik, sumberdaya, hubungan politik, dan kepentingan rakyat Sabah. Mereka perlu membuat keputusan yang berdasarkan kepada matlamat politik mereka dan kepentingan terbaik rakyat Sabah.

* Dr Jurin Gunsalam merupakan Ketua Penerangan Gagasan Rakyat Kawasan Bandau. Penulisan ini berdasarkan penilaian beliau sebagai pemerhati politik dan tidak semestinya mencerminkan pendirian GRS