Home » Seni, kraf kreatif mampu jadi tarikan pelancong – Christina
Berita Tempatan Politik

Seni, kraf kreatif mampu jadi tarikan pelancong – Christina

LIEW (tengah) meneliti tikar tenunan tangan tradisional.

KOTA KINABALU: Seni dan kraf kreatif daripada pelbagai budaya etnik di Sabah mampu menjadi tarikan kepada pelancong dalam dan luar negara.

Justeru, Muzium Negeri boleh bertindak sebagai platform untuk mempromosikan warisan budaya unik Sabah, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Beliau berkata Sabah ingin belajar daripada Sarawak yang berjaya mewujudkan pusat sehenti yang mempamerkan keunikan budaya mereka.

Muzium Negeri berpotensi untuk dipromosikan sebagai destinasi pelancongan, terutamanya dengan pembukaan semula perjalanan antarabangsa selepas pandemik Covid-19, katanya.

Beliau berkata demikian semasa program Craft Exotica 2023 bertemakan “Kraftangan Kita, Budaya Kita,” yang diadakan di Muzium Negeri di sini.

“Setakat ini, muzium telah merekodkan lebih 1,000 pelawat, dan kami menjangkakan jumlah itu akan meningkat tahun depan,” kata Liew.

Lawatan kerjanya baru-baru ini ke Xi’an, Shanghai, dan Beijing memberikan wawasan mengenai prospek masa depan untuk pelancongan.

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Shanghai memaklumkan kepadanya bahawa 100,000 visa akan dikeluarkan dari Mac hingga Mei untuk pelancong China yang melawat Malaysia.Selain itu, Liew dimaklumkan mengenai rancangan AirAsia untuk menubuhkan pejabat di Beijing bagi melancarkan penerbangan langsung ke Sabah.

“Dengan perkembangan ini, kami menjangkakan lonjakan pelancong ke Sabah tahun depan, dan kami perlu menaik taraf kemudahan muzium itu untuk persiapan ketibaan mereka,” jelas Liew.

Program Craft Exotica, yang berlangsung dari 15 hingga 23 Julai, menampilkan pelbagai aktiviti menarik, termasuk bengkel pembuatan kraf, pertunjukan kebudayaan dan permainan tradisional.

Matlamatnya adalah untuk menggalakkan pemahaman dan meningkatkan kesedaran tentang warisan budaya tempatan, dengan tumpuan khusus pada kraf tradisional dan permainan yang dicipta oleh pelbagai kumpulan etnik.

Selain merancakkan industri pelancongan, Liew menekankan bahawa program itu memupuk kerjasama dalam kalangan usahawan kraf, memberikan mereka peluang untuk mempamerkan produk dan bakat mereka.

“Kami berharap inisiatif ini bukan sahaja menjana pendapatan ekonomi kepada usahawan kecil kraf tetapi juga memartabatkan industri kraf Sabah ke peringkat antarabangsa,” tambah Liew.

“Kami berharap inisiatif ini bukan sahaja menjana pendapatan ekonomi kepada usahawan kecil kraf tetapi juga memartabatkan industri kraf Sabah ke peringkat antarabangsa,” tambah Liew.

Beliau turut menyatakan semangat untuk menggunakan kraftangan Sabah sebagai cenderahati kepada tetamu asing semasa lawatan kerjanya ke luar negara.

— Wu Vui Tek

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment