Home » ‘Jumlah’ baharu mungkin tidak gambarkan kelayakan sebenar Sabah, kata bekas YB Petagas
Berita Tempatan Politik

‘Jumlah’ baharu mungkin tidak gambarkan kelayakan sebenar Sabah, kata bekas YB Petagas

Mantan Ahli Dewan Undangan Negeri Petagas Datuk James Ligunjang.
James berkata kegagalan menambah RM26.5 juta kelayakan seperti yang dipersetujui telah menghalang pembangunan Sabah dan menyumbang kepada ia menjadi negeri termiskin di Malaysia.

KOTA KINABALU: Kelayakan RM125.6 juta bermula 2022 dengan tambahan RM300 juta yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri pada Selasa tidak mencukupi untuk sejajar dengan hasrat asal perintah 1969, yang menyasarkan untuk meningkatkan jumlah asas RM20 juta pada kadar 7.5 peratus kenaikan tahunan.

Jumlah baharu itu mungkin kelihatan lebih besar, tetapi ia tidak mewakili hak Sabah secara tepat berdasarkan Perkara 112C Perlembagaan Persekutuan, katanya.


Tambahan pula, James mendakwa bahawa ketiadaan metodologi dan pengiraan yang betul untuk menentukan kelayakan Sabah telah mengakibatkan ketidakpastian mengenai jumlah sebenar yang terhutang kepada Sabah.


“Ini menjadikannya penting untuk menggunakan Perkara 112D (6), yang membenarkan pelantikan penilai bebas untuk menilai dan menentukan kelayakan yang betul.

“Dengan menggunakan Perkara 112D (6) dan melantik penilai bebas, Sabah boleh menangani isu-isu yang telah lama berlarutan dan memastikan ia mendapat haknya yang sah untuk memajukan pembangunan negeri,” katanya.

James berkata kegagalan menambah RM26.5 juta kelayakan seperti yang dipersetujui telah menghalang pembangunan Sabah dan menyumbang kepada ia menjadi negeri termiskin di Malaysia.

Untuk menyelesaikan isu berpanjangan dengan betul untuk menerima kelayakan yang sah, beliau berkata adalah lebih baik untuk menggunakan Perkara 112D (6) dan melantik penilai bebas.

“Sabah boleh menangani isu-isu yang telah lama berlarutan dan memastikan ia mendapat hak yang sah untuk memajukan pembangunan negeri dengan menggunakan Perkara 112D (6) dan melantik penilai bebas,” katanya.

Beliau menarik perhatian bahawa Perkara 112 (1) Perlembagaan Persekutuan memerlukan semakan semula pada selang masa lima tahun berkala seperti yang ditetapkan dalam Perkara 112D (3) adalah wajib.

Bagaimanapun, tiada semakan telah dilakukan untuk menilai 40 peratus kelayakan Sabah sejak semakan pertama pada 1969, katanya sambil menambah bahawa kecuaian ini telah merugikan Sabah dengan melucutkan dana yang diperlukan untuk pembangunan.

“Kelayakan Sabah kekal dibekukan pada RM26.7 juta sejak 1973, walaupun terdapat perjanjian dalam perintah 1970 bahawa akan ada kenaikan tahunan sebanyak 7.5 peratus daripada jumlah yang dipersetujui sebanyak RM20 juta,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa perintah baharu, P.U(A) 119/2022, yang diwartakan pada 2022, tidak mencukupi untuk menggambarkan kelayakan sebenar 40 peratus Sabah.

— Nikko Fabian