Home » Jabatan akan henti jual air kepada lori tangki, imbangi tekanan sistem penghantaran
Berita Tempatan Politik

Jabatan akan henti jual air kepada lori tangki, imbangi tekanan sistem penghantaran

CHAN (kanan) ketika melawat Jabatan Air.

KOTA KINABALU: Jabatan Air Negeri (JANS) akan menghentikan penjualan air kepada lori tangki air bagi memastikan tekanan mencukupi untuk sistem penghantaran air di Ibu Negeri.

Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Foong Chin berkata berikutan gangguan air di Bandaraya itu, beliau telah bertemu dengan jabatan untuk mengetahui rancangannya untuk menyelesaikan isu itu.

“Chee Chun Chieh, jurutera daerah jabatan untuk Kota Kinabalu, menjelaskan bahawa mereka telah membentuk pasukan petugas pada Jun 2023 untuk menyelesaikan isu paip mengering di Kota Kinabalu.

“Saya difahamkan bahawa antara cabaran terbesar yang dihadapi JANS dalam tugasnya untuk memulihkan bekalan air ke semua paip di Kota Kinabalu, tidak lain tidak bukan, adalah kehilangan tekanan air dan kehilangan pengimbangan air dalam rangkaian bekalan air.

“Ini kerana air biasanya dihantar dari kawasan yang lebih tinggi ke kawasan yang lebih rendah, dibantu oleh graviti,” kata Chan.

“Di seluruh Kota Kinabalu, terdapat beberapa menara tangki air di mana air dihantar ke menara ini, disimpan dan kemudian dihantar kepada pengguna akhir, juga dengan bantuan graviti,” katanya dalam satu kenyataan, Isnin.

Chan menambah terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada kekurangan tekanan untuk menghantar air ke menara tangki air tersebut.

Antaranya adalah mengambil terus dari paip penghantaran utama dan penjualan air di depoh air JANS kepada lori tangki air.Beliau berkata strategi jabatan itu adalah untuk menghentikan penjualan air kepada lori tangki bagi memastikan keseimbangan air, supaya terdapat tekanan yang mencukupi untuk menolak aliran air, malah ke kawasan yang lebih tinggi.

Dengan melaraskan keseimbangan, kadar aliran akan ditetapkan, dan kekonsistenan kemudiannya boleh diwujudkan di seluruh sistem penghantaran.

“Semoga dengan strategi ini, JANS dapat memulihkan air ke semua paip di Kota Kinabalu.”

— DE