Home » Pameran pelancongan berasaskan komuniti kembali bulan depan
Berita Tempatan Politik

Pameran pelancongan berasaskan komuniti kembali bulan depan

Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai, ketika mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa utama penganjuran pada Isnin, turut menekankan kepentingan sokongan padu daripada pelbagai pihak.

KOTA KINABALU: Pameran Pelancongan Berasaskan Komuniti Sabah 2023 dijangka kembali untuk edisi kelima bulan depan di Pusat Beli-belah Suria Sabah, bertujuan untuk meningkatkan pelancongan luar bandar dan mempromosikan pengalaman budaya yang pelbagai.

Dianjurkan secara kerjasama oleh Lembaga Pelancongan Sabah dan Gabungan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah (FeRTAS), acara tiga hari itu akan menyaksikan penyertaan penuh semangat daripada wakil dari semua 27 daerah.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dijangka melancarkan pameran itu, yang dijadualkan berlangsung dari 17-19 November, menekankan komitmen negeri untuk memupuk pelancongan masyarakat luar bandar yang lestari.

Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah Datuk Joniston Bangkuai (gambar), ketika mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa utama penganjuran pada Isnin, turut menekankan kepentingan sokongan padu daripada pelbagai pihak.

“Kami menyeru semua kementerian dan agensi kerajaan yang berkaitan untuk menyokong inisiatif yang dipacu masyarakat ini dengan sepenuh hati.

“Penglibatan mereka bukan sahaja akan meningkatkan pameran itu tetapi juga menonjolkan produk dan tawaran unik dalam bidang kuasa mereka,” katanya.

Sebelum acara utama, sesi perniagaan ke perniagaan yang penting akan berlaku pada 16 November, memudahkan interaksi yang tidak ternilai antara FeRTAS dan ejen pelancongan.

“Sesi ini akan membolehkan ejen pelancongan mendapat kefahaman menyeluruh tentang kepelbagaian aktiviti yang ditawarkan oleh setiap pengendali pelancongan masyarakat luar bandar.

“Ia adalah peluang bagi pengendali untuk belajar daripada ejen pelancongan bagaimana untuk membungkus dengan teliti dan memasarkan pengalaman tersendiri mereka dengan berkesan,” tambah Joniston.

Sejak penubuhannya pada 2017, Pameran Pelancongan Berasaskan Komuniti Sabah telah berkembang dengan ketara, yang pernah dihoskan di Pusat Beli-belah Imago (2017), Suria Sabah (2018 dan 2019), dan Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (2022), mempamerkan dedikasi yang teguh kepada pertumbuhan pelancongan berasaskan komuniti di negeri ini.

— TAMAT

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment