Home » Hubungan Anwar-Hajiji bermula 33 tahun lalu
Berita Tempatan Politik

Hubungan Anwar-Hajiji bermula 33 tahun lalu

Haji berkata apa yang berbeza tentang Anwar sebagai perdana menteri ialah beliau sentiasa berusaha untuk sentiasa berhubung melalui panggilan telefon.

KOTA KINABALU: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar dan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor menikmati hubungan politik sejak 33 tahun lalu – atau ketika Hajiji antara ahli politik perintis yang menjadi sandaran Umno ketika parti itu melebarkan sayap ke Sabah pada 1990.

Anwar bangkit dengan pantas dalam hierarki Umno sementara Hajiji berkhidmat kepada Timbalan Presiden Umno ketika itu Tun Ghafar Baba, lelaki yang akhirnya akan digantikan oleh Anwar sebelum tergelincir ke dalam belantara politik selama lebih sedekad yang termasuk pemenjaraan atas apa yang kini dianggap sebagai tuduhan bermotifkan politik.

“Ketika itu pada 1990-an, Tun Mustapha mencabar Undang-undang Anti-Lompat Kerajaan Negeri PBS di mahkamah dan menang. Kami adalah kumpulan pertama ahli politik Umno di Sabah,” kata Hajiji dalam temu bual eksklusif sempena tahun ketiga beliau sebagai Ketua Menteri.

Pada tahun 1991, Hajiji dilantik sebagai Pengarah di Bank Rakyat, bersama Datuk Karim Bujang. Bersama-sama mereka membawa Bank Rakyat ke Sabah pada tahun berikutnya.

Beliau dilantik sebagai Setiausaha Politik kepada Timbalan PM Ghafar sehingga Anwar berjaya memperoleh undi bahagian yang mencukupi untuk mencabar Ghafar bagi jawatan timbalan presiden Umno.

Pada masa itulah Hajiji juga menjadi rapat dengan seorang lagi bintang yang sedang meningkat naik dalam Umno, Datuk Ahmad Zahid Hamidi, yang merupakan Ketua Penerangan parti dan Setiausaha Politik kepada Datuk Seri Najib Razak, tetapi belum lagi menjadi Adun atau Ahli Parlimen.

Hari ini Zahid adalah Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri.

“Pada 1994, Umno memilih saya sebagai calon Tuaran. Anwar datang ke Tuaran dan berkempen untuk saya. Saya menang dan menjadi Pembantu Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri selama beberapa bulan,” katanya.

Pada 1995, Hajiji menjadi ketua bahagian Umno Tuaran, jawatan yang disandangnya sehingga 2018.

“Saya seorang ketua bahagian muda dan dia (Anwar) perasan saya.“Itulah sebabnya apabila saya menghubungi beliau beberapa hari selepas beliau menjadi Perdana Menteri (mengikut kebuntuan politik persekutuan apabila prospek parlimen tergantung timbul) untuk memberitahunya tentang sokongan GRS, beliau gembira.

“Dia berkata kepada saya ‘Saya tidak melupakan awak, kita kawan lama’.

“Di Kuching, apabila kami mengadakan pertemuan MA63 dengan Perdana Menteri Sarawak (sejurus selepas membentuk kerajaan persekutuan), beliau sekali lagi berkata, ‘Hajiji adalah kawan lama.Dia ingat.’

“Apabila saya bertemu beliau buat kali pertama sebagai PM di pejabatnya, saya berkata kepadanya, ‘anda naik ke jawatan ini selepas begitu banyak kesusahan, di dalam dan di luar penjara. Dia ketawa dan berkata ‘Hajiji, itulah kehidupan.’

“Saya jawab mesti atas izin Allah dia jadi PM. Beliau sangat gembira kerana enam Ahli Parlimen GRS menyokongnya, berkata ‘dengan sokongan anda kami akan mendapat majoriti dua pertiga’.”

Haji berkata apa yang berbeza tentang Anwar sebagai perdana menteri ialah beliau sentiasa berusaha untuk sentiasa berhubung melalui panggilan telefon.

— James Sarda, Hayati Dzulkifli