Home » Inisiatif hijau terima RM144.44juta – Masidi
Berita Tempatan Politik

Inisiatif hijau terima RM144.44juta – Masidi

Masidi berkata selaras dengan program kelestarian hijau Pelan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ), keutamaan diberikan kepada tindakan mitigasi dan penyesuaian perubahan iklim serta meminimumkan risiko yang berkaitan dengan bencana.

KOTA KINABALU:KERAJAAN Negeri memperuntukkan sejumlah RM144.44 juta daripada Belanjawan Negeri 2024 ke arah inisiatif hijau yang bertujuan mencapai pembangunan seimbang dengan elemen kelestarian hijau, kata Menteri Kewangan Negeri Datuk Seri Masidi Manjun.

Beliau berkata Jabatan Perlindungan Alam Sekitar, dengan peruntukan RM7.81 juta, akan melaksanakan pelbagai aktiviti dan mengintegrasikan perlindungan alam sekitar yang mampan ke dalam semua pembangunan.

Masidi berkata selaras dengan program kelestarian hijau Pelan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ), keutamaan diberikan kepada tindakan mitigasi dan penyesuaian perubahan iklim serta meminimumkan risiko yang berkaitan dengan bencana.

Beliau menambah langkah sedemikian adalah untuk memastikan pertumbuhan ekonomi yang harmoni dengan kelestarian alam sekitar.

“Justeru, sebanyak RM126.79 juta telah diperuntukkan kepada Jabatan Perhutanan Sabah (SFD) dan Pusat Biodiversiti Sabah untuk mengurus dan membangunkan warisan negeri,” katanya pada Jumaat.

Tambahnya, Unit Perubahan Iklim/Gas Rumah Hijau Sabah telah ditubuhkan di bawah SFD dengan peruntukan RM3 juta.Masidi berkata, langkah itu bagi menyokong Majlis Tindakan Iklim Sabah (SCAC) yang ditubuhkan untuk membantu Kerajaan Negeri menetapkan hala tuju dan menyelaras projek mitigasi dan adaptasi perubahan iklim di Sabah.

“Unit ini akan terlibat dalam tugas awal untuk meletakkan asas bagi membangunkan dasar perubahan iklim dan perdagangan karbon, serta menilai kebolehlaksanaan semua projek berkaitan karbon di Sabah,” katanya.

Selain itu, Masidi berkata prinsip kelestarian hijau mesti menekankan keseimbangan antara membangunkan sektor Sabah dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

“Ini akan menyumbang kepada Strategi Jangka Panjang Pembangunan Rendah Karbon peringkat Negeri, menyokong usaha Kerajaan menangani perubahan iklim dan komitmennya untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih menjelang tahun 2050,” katanya.

Masidi menegaskan bahawa prinsip pembangunan mampan mesti dilaksanakan di Sabah untuk menyokong inisiatif pertumbuhan hijau yang bertujuan untuk meningkatkan daya tahan ekonomi terhadap perubahan iklim dan bencana, sambil menambah bahawa kajian dan pelan tindakan perlu dilaksanakan.

Beliau berkata ini juga termasuk (1) menyediakan Laporan Petunjuk Alam Sekitar Negeri Sabah, (2) menyemak Pelan Pengurusan Pantai Sabah, (3) menyediakan garis panduan pemulihan perlombongan dan kuari, dan (4) menjalankan kajian kestabilan cerun di Kundasang, Ranau.

Masidi berkata Kajian Pembangunan Bioteknologi Sabah akan disiapkan tahun depan bagi mewujudkan Pelan Tindakan Bioteknologi Sabah 2024 – 2034 yang menjadi panduan untuk penerokaan sumber biologi yang sistematik dan mampan.

“Selain itu, Pembangunan Rekreasi Berasaskan Hutan, seperti Pembayaran untuk Perkhidmatan Ekosistem dan Karbon adalah sumber pendapatan alternatif yang boleh diterokai tanpa menjejaskan sumber asli,” katanya.

Sementara itu, Masidi dengan sukacitanya mengumumkan bahawa Sabah telah mencipta sejarah selepas pengiktirafan Geopark Negara Kinabalu sebagai ‘Kinabalu Unesco Global Geopark’ pada Perhimpunan Agung Unesco pada Mei 2023.

“Pengiktirafan berprestij ini telah meletakkan Sabah sebagai salah satu daripada tiga tapak Unesco Triple Crown, selepas Pulau Jeju di Korea Selatan dan Shennongjia di China.

“Penyertaan Sabah dalam London World Travel Market 2023 juga menandakan penampilan pertama Sabah Unesco Triple Crown di peringkat global,” katanya.

— Anthea Peter

About the author

Elle AB

Add Comment

Click here to post a comment