Home » Naik taraf kemudahan Hospital Tenom: Riduan
Berita Tempatan

Naik taraf kemudahan Hospital Tenom: Riduan

Riduan (kiri) melawat bilik mayat hospital itu.

Tenom: Ahli Parlimen Tenom Riduan Rubin meminta Kementerian Kesihatan menaik taraf kemudahan Hospital Tenom termasuk bilik mayatnya.


Beliau berkata, berikutan masalah penyejukan di bilik mayat, mayat orang meninggal dunia di Tenom terpaksa dihantar dan disimpan di Hospital Keningau.


Beliau berkata, dalam keadaan tertentu, tidak cukup ruang untuk menyimpan mayat dan jenazah terpaksa dikebumikan segera.


“Penyejukan bilik mayat Hospital Tenom tidak berfungsi untuk sementara waktu. Untuk kemudahan penduduk Tenom, saya berharap Kementerian Kesihatan dan Jabatan Kesihatan Sabah dapat menyelesaikan perkara ini secepat mungkin.


Beliau berkata demikian selepas melawat hospital itu susulan aduan orang ramai mengenai isu kesihatan di Tenom.


Hospital Tenom juga mempunyai beberapa kemudahan yang memerlukan rawatan segera, antaranya bilik bedah siasat yang rosak, kekurangan peralatan dialisis, masalah bekalan air akibat simpanan tangki air yang tidak mencukupi dan peralatan hospital yang tidak berfungsi.


Beliau berkata pihak hospital telah memberi jaminan bahawa masalah itu akan diatasi pada akhir Disember.


“Orang ramai mengharapkan Kerajaan Perpaduan menyediakan penjagaan kesihatan berkualiti tinggi, justeru sudah tiba masanya untuk Kementerian Kesihatan menaik taraf Hospital Tenom dan menggantikan mesin dan peralatan usang dengan model yang lebih baharu.


“Saya berharap Menteri Kesihatan yang baharu, Dr. Zaliha Mutafa, akan mengutamakan masalah penduduk Tenom yang menuntut perkhidmatan kesihatan yang baik selain kemudahan kesihatan yang baik,” katanya.


Setelah masalah diatasi, beliau mahu Hospital Tenom menawarkan penjagaan yang terbaik kepada penduduk Tenom.

— EDITOR